Biuletyn informacji publicznej Biuletyn Informacji Publicznej IPN

Data ostatniej aktualizacji: 25-11-2025 09:37

Biuletyn Informacji Publicznej

Instytutu Pamięci Narodowej

Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

Uwaga bardzo ważne! Dla przejrzystości informacji zamieszczanych w katalogach prezentujemy "Słowniczek niektórych pojęć używanych w resorcie"

Dane osoby z katalogu osób "rozpracowywanych"


Imiona: Janusz
Nazwisko: Rewiński
Miejsce urodzenia: Żary
Data urodzenia: 19-09-1949
Imię ojca: Bazyli
Imię matki: Filipina
Dodatkowe informacje:


Treść zapisów ewidencyjnych
Opis materiałów Stan zachowania Uwagi
Z zachowanych zapisów ewidencyjnych wynika, że w dniu 11.06.1975 Janusz Rewiński, aktor i satyryk zatrudniony wówczas w poznańskiej "Estradzie" został zarejestrowany przez Wydział III KW MO w Poznaniu do nr 22176 jako figurant Sprawy Operacyjnego Sprawdzenia kryptonim "Kabaret" (nr rej 21820). Powodem rozpracowania przez SB były "negatywne polityczne wystąpienia figuranta w czasie imprez kabaretu >Tey<" w Poznaniu. Rozpracowanie zakończono w dniu 27.08.1975 "poinformowaniem władz politycznych" o działalności J. Rewińskiego. Materiały złożono w archiwum Wydziału "C" KW MO w Poznaniu pod sygn. 9395/II, a następnie w kwietniu 1988 zniszczono. Zapis z dziennika rejestracyjnego nr 21820 oraz 22176 WUSW w Poznaniu, zapis z dziennika archiwalnego do nr 9395/II WUSW w Poznaniu, protokół brakowania nr 65 z dnia 25.04.1988 (poz.2530), zapis na karcie ewidencyjnej E-14 z kartoteki odtworzeniowej MSW, zapis na karcie Mkr-3 z kartoteki ogólnoinformacyjnej i odtworzeniowej WUSW w Poznaniu.
W teczce znajduje się kilka kopii meldunków operacyjnych z 1975 roku sporządzonych przez Wydział III KWMO w Poznaniu dotyczących działalności kabaretu "Tey". Meldunki prawdopodobnie były częścią rozpracowania, którym objęto kabaret "Tey" w związku z jego "negatywną działalnością". Omawiana w nich jest działalność i repertuar kabaretu „TEY” oraz reakcja władz cenzorskich (GUKPPiW) na poszczególne występy, interwencje Komitetu Wojewódzkiego PZPR oraz Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, a także zawiera ocenę postaw artystów związanych z zespołem. Według treści meldunku cenzura wielokrotnie kwestionowała skecze kabaretu, w których dopatrywano się elementów antysocjalistycznych i antyradzieckich. Kabaret mimo zastrzeżeń, kontynuował występy z tekstami niezatwierdzonymi przez cenzurę, czasem w zmienionej, niezgodnej z zatwierdzoną wersji formie. W jednym z dokumentów znajduje się sugestia, aby skecze kabaretu były nagrywane i dokładnie analizowane przez funkcjonariuszy Wydziału III KWMO w Poznaniu. Wspomniano o uzyskaniu z Departamentu I MSW tzw. „serwisu nasłuchu” Radia Wolna Europa, w którym w audycji „Czarno na Białym” wykorzystano fragmenty skeczów i piosenek kabaretu „TEY”. Na podstawie tych danych Służba Bezpieczeństwa przekazała informacje o "negatywnej działalności' kabaretu Tey Komitetowi Wojewódzkiemu PZPR w Poznaniu oraz Delegaturze GUKPPiW, co doprowadziło do szeregu decyzji administracyjnych i organizacyjnych. Ograniczono liczbę występów kabaretu, zakazano występów poza siedzibą Estrady Poznańskiej bez zgody Wydziału Kultury, a wykonawców zobowiązano do podpisywania oświadczeń o wygłaszaniu tekstów wyłącznie w zatwierdzonym brzmieniu. Wszystkie programy miały być nagrywane i przechowywane przez dyrektora Estrady przez okres dziesięciu dni, a na każdy spektakl delegowano funkcjonariusza SB w celu porównania wersji scenicznej z tą, która została zatwierdzona przez cenzurę. Meldunek odnotowuje również, że do rozpracowania całego środowiska wykorzystano tajnych współpracowników o pseudonimach „Jan” i „Piotr”, jednak ich informacje oceniono jako niewystarczające. W końcowej części dokumentu zapisano, że dane dwóch autorów tekstów kabaretu, Zenona Laskowika i Janusza Rewińskiego, należy pozostawić w ewidencji Wydziału „C” KW MO w Poznaniu. IPN BU 03264/1561 (T 5297).
.